2012. március 21., szerda

Esti sütögetés

Az az igazság, hogy míg Zolival nem találkoztam addig süteményt egyáltalán nem sütöttem. Anyukám sem süt így nem volt kitől eltanulni a fortélyokat. De mivel Zoli abban nőtt fel, hogy anyukája majd a nővére majdnem minden nap valami finomat készített, elég hamar elkezdte nekem mondogatni, hogy "igazán süthetnék neki valami finomat". Hát elkezdtem. Mindig mondogatta, hogy kérdezzem meg a nővérét, hogy hogyan csinálja. Az biztos, hogy Violától tanultam meg az alapokat. Tőle is van nagyon sok receptem, akkor a szomszéd Erzsike nénitől is, illetve most már a neten a gasztroblogokat is bújom.
Este egy gyors finomságot ütöttem össze. Rengeteg meggyet fagyasztottam le, ezért leginkább a gyümölcsös sütireceptekre vadászok. A receptet a szomszéd nénitől kaptam, a neve Kefires meggyes.

Hozzávalók:
  • 2 pohár kefir
  • 3 db tojás
  • 1,5 pohár cukor
  • 1 cs. vaniliáscukor
  • 1 pohár étolaj
  • 3 pohár liszt
  • 1 cs. sütőpor
  • meggy (nálam kb. fél kiló, mert annyi van egy csomagban lefagyasztva kimagvalva)
A két pohár kefírt beleöntöm egy tálba, beleütöm a tojásokat, és a cukorral illetve a vaníliás cukorral elkeverem. Ezután öntöm bele az olajat és azt is elkeverem. Végül beleszitálom a lisztet és a sütőport (már mástól is hallottam ezt a receptet, de sütőpor nélkül) és simára keverem a tésztát. A pohár mércéje amivel a lisztet és a cukrot kimérem az a kefires pohár. A tésztát kivajazott és kilisztezett tepsibe simítom. A lecsepegtetett meggyet réteslisztbe beleforgatom, hogy ne süllyedjen bele a tésztába (Violától tanultam ezt a praktikát) és a tészta tetejére szóróm. Előmelegített sütőben kb. 180 fokon (nekem gázsütőm van és a kapcsoló félen áll) tűpróbáig sütöm. Elég gyorsan összeállítható és nagyon finom sütemény.

Kefires meggyes jó sok gyümölccsel megszórva

Este még sütöttem egy kenyeret is a kenyérsütő géppel. Amikor kiköltöztünk falura akkor kezdtem érdeklődni a kenyérsütés fortélyai iránt. Rengeteget olvastam utána, blogokat is találtam amik ezzel a témával foglalkoznak. Hétköznaponként időhiány miatt a gépben szoktam sütögetni, de hétvégén ha jobban van időm akkor a kézzel formázott, sütőben sütött változat kerül terítékre, de ez még gyakorlási szinten van. Már tervben van egy kinti kemence készítése, ez az egyik nagy vágyam. Abban milyen jó lesz majd kenyeret sütögetni.
Ezt a kenyér receptet a neten találtam valamelyik fórumon, már nem emlékszem, hogy ki rakta fel, de ha valaki ráismer írjon nekem és belinkelem ide a forrást.

Hozzávalók:
  • 350 ml víz
  • 2 ek olaj
  • 2 tk só
  • 2 tk cukor
  • 45 dkg finomliszt
  • 20 dkg rétesliszt
  • 1 csipet aszkorbinsav
  • 1 ek sikér (ez nem volt a recepthez, de mivel nem BL80 kenyérliszttel készítem ezért teszem hozzá)
  • 1,5 dkg élesztő
A gép üstjébe először a nedves hozzávalókat teszem bele, utána a sót és a cukrot. A kétféle lisztet a  sikérrel és az aszkorbinsavval összekeverem külön egy tálban és majd ezt is az üstbe öntöm. A tetejére morzsolom az élesztőt. 3 órás normál kenyérprogrammal szoktam megsütni. Zoli szerint nagyon finom.

Hétköznapi kenyérkém
Már pár napja a spájzban a tojást is gyűjtögetem, mert majd a keltetőgépbe akarjuk kikeltetni a csibéket. Külön tálcán gyűjtöm azokat a tojásokat amik a keltetőbe fognak kerülni, és külön dobozba amik eladásra vagy felhasználásra szánom. Ezt úgy szoktuk szétválogatni, hogy a sötét helységben a tojást meglámpázza Zoli és ha van benne sötét folt akkor jó esetben fias a tojás és talán csibe is fog kikelni belőle. Ezeket a tojásokat a csúcsos végükkel lefelé rakom a tartóba, hogy ne tapadjon le (nem tudom, hogy ezért csinálják így, csak hallok innen onnan dolgokat és aszerint próbálom csinálni). A mellettünk és a szemben lévő szomszéd néni is gyűjti nekünk a tojásokat, hogy mihamarabb megteljen a keltetőgép, a miénk kb. 80 db-os (tyúktojás méretben).

Szépen gyűlnek a tojások



Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...