2014. szeptember 1., hétfő

Vegyes vágott vagy vegyes savanyúság


Ki hogyan szereti nevezni, vagy éppen mely tájegységen hogyan hívják. De ez mindegy, mert akár így vagy akár úgy hívják ez egy isteni finom savanyúság. Nálam benne van a Top 3-ban a kovászos uborka és az ecetes gyöngyhagyma mellett. Ha télen ezt eszem olyan mintha még mindig nyár lenne :)
A receptet Zoli nővérétől kaptam anno, azóta minden évben készítek és el is fogy idő előtt.

Hozzávalók:
  • 1,5 kg uborka
  • 1,5 kg paprika
  • 1,5 kg káposzta (nekem most 1 kg fehér és 0,5 kg lila)
  • 1,5 kg zöldparadicsom
  • 0,3 kg hagyma
  • 2 dl 20% ecet
  • 20 dkg cukor
  • 7 dkg só
  • 1 kk borkénpor
  • 1 kk Na-benzoát (a receptben szalicil volt írva) 


A megmosott és megtisztított zöldségeket vékony szeletekre gyaluljuk vagy vágjuk. Nekem van egy nagyon jó kézi gyalum, én mindent ezzel szeletelek, a laskatököt is ezzel gyalulom. Ez a legnagyobb munka az elkészítés alatt. Vigyázni kell, nehogy megvágjuk magunkat, nekem ilyenkor egyszer tuti mindig sikerül, mert már nagyon unom a végén a gyalulást és minden mással elkezdek foglalkozni mellette. Én a legnagyobb befőzős fazekamba pakoltam folyamatosan a gyalult zöldségeket, majd amikor az összessel elkészültem akkor jól összeforgattam. A cukrot, a sót és a kétféle port összekeverem egy tálban és eloszlatva rászórom a zöldségekre és az ecetet is ráöntöm majd újra jól összeforgatom. Ha valakinek van seb a kezén vigyázzon, mert állatian tud marni, nekem természetesen volt és akkorát visítottam, hogy Zoli tokostul rontott a házba. Azt hitte valami nagy baj van.


A fazekat lefedtem a tetejével és egy napra hűvös helyre tettem, beraktam a nyári konyhába a földre. Ez alatt az idő alatt összeesik és levet ereszt. Másnap kimosott üvegekbe jó szorosan belenyomkodtam, tettem rá annyi levet, hogy ellepje, de van amikor a nyomkodástól is levet ereszt és csak egy picit kell hozzárakni. Celofánnal borítottam, majd lezártam az üvegeket és bepakoltam a spájzba.
Elvileg rögtön is fogyasztható (míg pakoltam az üvegekbe addig Zoli a szájába, nem mondta, hogy nem jó), de volt olyan üveggel is nekem amit egy év múlva bontottam ki és ugyanolyan volt mint frissen elrakott korában.





9 megjegyzés:

BoGyo írta...

Nagyon gusztusos! El is mentem a recepted, mi is nagyon szeretjük. De valamiért eddig nem mertem nekiállni:)

Sylvia írta...

Nagyon szépek lettek, jó ötlet a lila káposzta ! Én általában piros (kápia) paprikával szoktam színesíteni - mi is imádjuk, majdnem ugyanezt a receptet csinálom én is -néha teszek hozzá néhány fűszert is (szemesbors, babérlevél, mustármag) :-)
Üdv Sylvia

Muskátli Büfé írta...

Én is hasonló felöntőlével készítem a csalamádét és a hagymás uborkát! A lila káposzta nem engedi ki a színét?

Lidike írta...

Na a lila káposzta egy nap alatt fehérbe váltott :) Én leginkább attól féltem, hogy a levét fogja megszínezni, de hála nem így lett. Amúgy eredetileg fehér káposztából készülne, de egyszerűen nem tudtam 1,5 kg-ot a kertből összeszedni annyira taccsra vágta az eső, így pótoltam lilával és imádkoztam, hogy nehogy lila legyen a leve :D
Közben a gazda benyomott egy üveggel és kijelentette, hogy a biztonság kedvéért csináljak még egy adaggal nehogy hamar elfogyjon :D

Muskátli Büfé írta...

Ha pedig a Gazda azt mondja, akkor az biztosan igaz - újabb adagra fel! Különben én is attól féltem, hogy belilul, de ügyes vagy!

Lidike írta...

Közben elkészült egy második adag is csak abba pedig lila hagyma került. Annak is kiszedte a színét de ez sem színezte meg a levet. Pedig olyan szép lett volna az üvegben egy kis lila szín, de hát gondolom így is el fog fogyni :D

fenci írta...

Ez nálunk a csalamádé néven fut, csak hagyma nélkül - viszont szeretjük a hagymát - idén kipróbálom azzal is :-)

KisJuc716 írta...

Szia! Nagyon gusztán néz ki a savanyúságod! Azt szeretném kérdezni, hogy vajon lehet úgy befejezni a recepted, hogy a levet, amit ereszt, felforralom, és úgy öntöm rá a vegyes vágottra (tehát lényegében dunsztolom)? Kicsit ódzkodok ettől a hidegen elrakott megoldástól, mert nem biztos, hogy nálam megmaradna.

Lidike írta...

Kedves Judit!
Elnézést, hogy csak most válaszolok, de remélem nem későn :) Szerintem ha felforralod a levet az rontani nem fog rajta. Eddig én mindig hidegen raktam el, egyik sem romlott meg. Próbából tegyél el te is 1-2 üveggel hidegen és legközelebb már tudni fogod, hogy nálad úgy is megmarad e.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...