2015. november 24., kedd

Házi csirkemell sonka


Már régebben elgondolkoztam azon, hogy ha ennyi jószágot tartunk akkor megpróbálkozhatnék valamiféle felvágott elkészítésével is amivel a boltit ki tudnánk váltani. Azért jó dolog lehet olyan szendvicset készíteni reggelire a gazdának ami saját sütésű kenyérrel készült, saját készítésű felvágottal és sajttal. Most már csak a vajköpülés hiányzik (kecsketejből elég nehéz eljutni a vajig), de ez kiváltható a kecsketejből készült krémsajttal is :)
Elkezdtem a netet bújni, próbáltam utána járni a különféle felvágottak és sonkák készítésének. Rátaláltam Viki egyszerű konyhájára, ínycsiklandó préselt sonkák leírását osztotta meg velünk. Neki gyönyörű öntöttvas sonkaprései vannak, egyszer majd én is szeretnék ilyeneket. De egyenlőre egy hőálló műanyagból készült változatra esett a választásom mert most ez számomra pénztárca barát (idényre már kiköltekeztem magam konyhai kütyükre), ezzel is ki lehet próbálni a különféle változatokat.
Elsőnek a leírásában szereplő alap csirkemell sonkát készítettem el.


Hozzávalók:
  • 1 kg csirkemell
  • 18g só (az első sonka kóstolását követően ez a só mennyisége változtatható kinek-kinek az ízlése szerint
  • 4g pácoló só (nagyobb áruházakban vagy webáruházakban lehet kapni) - elvileg a hús színét tartja meg illetve tartósító hatása is van, de ha tényleg adalékanyagoktól mentes felvágottat akarunk készíteni akkor el is hagyható csak figyeljünk a tartósságára az elkészült sonkánknak
  • 1 dl víz
  • 4g porcukor

A húst apró kockára vágtam, a mennyiség egyharmad részé aprítógépben "ledaráltam" (szerintem ennyi mennyiség miatt kár összepiszkítani a húsdarálót). A por hozzávalókat kikevertem a vízzel, majd az összes hússal jól összedolgoztam a kézi robotgép dagasztó karjával 10 percen keresztül (érdemes betartani ezt az időt, mert jól összetapad a húsunk). Beletöltöttem a sonkaprésbe a húst, lefedtem a tetejével és beraktam a hűtőbe 1 napra pihenni/állni (a termékleírás 2 napot ír, de hát elsőnek ezt elég nehéz volt kivárni).
Pihenést követően következik a sonka "főzése". A lényeg, hogy tegyük bele egy edénybe a sonkakészítőt, töltsük fel vízzel a leírásban találhatók szerint, fel kell a vizet melegíteni 80 fokra és ezen a hőfokon a sonkát 2 óráig főzni (75 és 85 fok között ingadozhat a hőmérséklet, ezt egy a préshez tartozó hőmérőn tudjuk ellenőrizni). Én ekkor előkaptam a befőzőautomatámat, beleraktam a sonkaprést, felöntöttem vízzel, beállítottam a hőfokot és az időt és hagytam, hogy a gép tegye a dolgát. Mikor lejárt az idő kivettem, hideg vizet folyattam a prés oldalára, majd beleállítottam egy fazék hideg vízbe, hogy lehűljön. Mivel este készültem el vele, így a prést beraktam a hűtőbe és csak másnap reggel vettem ki belőle a sonkát. Ekkor már éles késsel nagyon szépen szeletelhető.
Ha valakinek nagyon száraznak tűnik így a sonka íze, tehet hozzá egy evőkanál kacsa vagy libazsírt vagy akár sertés zsírt is annál a pontnál mikor a húst a többi hozzávalóval jól összekavarjuk. Nekünk úgy ízlett ahogy a receptben van írva.


Azóta készítettem már egy másodikat adagot is, ezt már 4 gerezd fokhagymával felturbóztam. A fokhagymát lereszeltem és a dagasztókaros összedolgozásnál adtam hozzá a húshoz. A kész sonkában szemmel nem látható a fokhagyma (látszik, hogy jól eldogozta benne a dagasztókar), de illatra és ízre nagyon ott van :) Azt hiszem szereznem kell egy szeletelő gépet, mert eléggé méretes darabokat tudunk szeletelni a sonkából, olyan finom :)



Házi sütésű kenyér fokhagymás sonkával és füstölt kecskesajttal :)

Itt egy nagyon jó videó a  sonkaprés működéséről.


A fenti sonkák csak az első próbálkozások, innentől kezdve csak a képzelet szab határt, lehet alkotni ezerrel :)



 

6 megjegyzés:

Bodzás Vendégház írta...

Gratula! Én is elkészítettem első szalámimat, nyúlhúsból. Hamarosan olvasható lesz a blogomon.:)))

Lidike írta...

Jujj de izgi :) Na erre nagyon kíváncsi vagyok :)

Muskátli Büfé írta...

Szuper ügyes vagy Lidike! Biztosan rettentően büszke is Rád a Gazda :)

Lidike írta...

Köszönöm Neked!

Olgis írta...

Nagyon tetszik. lehet játszani a fűszerekkel, akár zöld fűszer is kerülhetne bele, vagy piros paprika.Jól gondolom. Nincs sonkaprésem, de van befőző automatám.Azon töröm a fejem,mivel préselhetném össze és a szuvidoláshoz használt hőálló zacskót kivákuumozva főzhetném.

marisz57 írta...

Nagyon ügyes vagy Lidike! És jó ötlet volt a befőzőautomatát is "bevetni" a cél érdekében!
Én is készítettem már "csirkeparízert", hasonló, bár kevésbé kalandos módon. Ha érdekel, az ételeimnél - http://tortafuggo.blogspot.hu/2013/05/eteleim.html - megnézheted.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...