2012. július 16., hétfő

Öszibarack befőtt

Mivel a nagymamám cukros volt, ezért nem volt mindegy, hogy hogyan rakja el a befőtteket. Ő mindig nagyon ügyelt a betegsége miatt. Ezt a variációt tőle tanultam. Rövid idő alatt elkészíthető, több idő a gyümölcsöt megmosni és magvalni.
Van egy barackfánk amin most érnek a barackok, vagyis van amelyik érik, van ami még nem. Folyamatosan szedegetem a termést, illetve a már lehullajtott barackokat is felszedem, amiket átválogatok. A rosszak mennek a cefrébe.


 A barack mennyiségétől függően előveszem azt a nagy fazekamat amiben majd dunsztolni akarom a befőttet, majd megnézem, hogy hány üveg fér bele (van 7 üveges, 10 üveges, vagy 5 üveges lábasom). Amennyi belefér azt jól kimosom és hagyom száradni. Közben a barackot két léről is átmosom, majd kimagvalom. Mivel nem nagy méretűek ezért csak félbe van vágva.


Minden befőttes üvegbe 10 szem édesítő tablettát teszek. Erre pakolgatom a félbevágott barackokat, majd felöntöm az üvegeket hideg vízzel, hogy ellepje a gyümölcsöt, de maradjon a tetejéig üres rész.



Mindegyik üvegbe teszek egy késhegynyi benzoátot, rá celofántót rakok és lezárom jó szorosan az üvegeket.


A fazék alját kibélelem újságpapírral, majd belerakosgatom az üvegeket. Az üvegek háromnegyed részéig felöntöm a fazekat vízzel és az egészet letakarom egy konyharuhával.




A tetővel lefedett fazekakat felrakom a tűzhelyre és közepes lánggal alágyújtok. Addig kell főzni, míg a befőttes üvegben el nem kezd gyöngyöződni a folyadék. Én mindig ki szoktam emelni egyet, de óvatosan, mert nagyon forró.


Ha elkészült akkor a fazékban hagyva kell kihűteni a befőtteket. Én általában lerakom a földre (de nálam a nyári konyhában van és ott bőven elfér) és másnap szedem ki csak belőle. Törölközővel szárazra törölgetem és berakom a helyére a spájzban. Volt már olyan az elmúlt évben, hogy kiemeltem a fazékból az üveget és a tartalma a fazékban landolt. Az üveg alja levált, gondolom el volt öregedve.
Pénteken és szombaton 22 üveggel készítettem, de még bőven lesz ugyanennyi erről a fáról és még van másik két fám is (egy őszi és egy nektarin).


Minden befőttet ugyanezzel a módszerrel szoktam elrakni, meggyet, cseresznyét és a körtét is, illetve a vegyeseket. Nekem ez vált be :)

2 megjegyzés:

zazálea írta...

Lidike,kérdezhetek? miért nem rakod tele az üveget vízzel?

Lidike írta...

Nekem a mamám mondta, hogy hagyjak egy kicsi üres részt, hogy ha dunsztoláskor véletlenül az üvegben zubogna a víz nehogy felrobbanjon. De hogy ez tényleg így van e azt nem tudom.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...