2012. október 27., szombat

Cékla


Az idén jóval kevesebb céklát tudtunk felszedni a tavalyi évhez képest. Elég hamar el fog fogyni, nagyon szeretjük, lent tároljuk a pincében. Általában két nagy fazékkal megfőzünk és egy 30 literes hordóban készítjük el és arra járunk rá egyfolytában.
Az idei termésből most csináltam meg az első adagot, mivel már esteledett mikor nekifogtam ezért csak egy fazéknyit készítettem el. A leveleit és a hosszú vékony végét levágom és így pakolom a fazékba. Nagyából letakarítom a földtől előtte, de nem sikálom teljesen tisztára. Felengedem vízzel, hogy ellepje, majd addig főzöm, míg meg nem puhul. Tulajdonképpen beleszúrok egy villát, így ellenőrzöm, hogy elég puha e már.



A megfőtt céklát kiszedem a léből és hagyom hűlni. Mikor már hűlt annyira, hogy kézzel is hozzá tudok nyúlni, megpucolom. Levágom a két végét és eltávolítom a héját.

Gyönyörű színe van
Gyaluval nagyon vékony szeletekre darabolom egy nagyobb tálba. Majd szórok rá egész köménymagot (bőven, mert Zoli imádja), de aki nem szereti el is hagyhatja. Majd elkészítem a felöntőlevet egy külön tálba. Víz, ecet, folyékony édesítőszer (vagy cukor) keveréke teljes mértékben egyéni ízlés szerint. Én általában 1 liter vízhez teszek 3-4 ek ecetet és 20 ml folyékony édesítőt, de utána kóstolgatom és alakítgatom míg meg nem tetszik, szerintem még sosem csináltam egyforma levet hozzá. Mivel nem fogyasztjuk el azonnal, ezért egy kis tartósítószer is kerül bele (Na-benzoát, a zacskójára írt mennyiségi meghatározás szerint), feloldom egy pici meleg vízben és hozzákeverem a léhez. Majd a kész levet ráöntöm a céklára és jól elkeverem.


Most nem lett olyan nagy mennyiség, ezért inkább két tejfölös vödörbe raktam azt a mennyiséget ami a hűtőbe került, majd a maradékot befőttes üvegekbe raktam, celofán került a tetejük alá és bekerültek a spájzba.


Azért nem szoktam az összes céklát egyszerre megcsinálni, mert a pincében elég sokáig eltartható, így nem kell azonnal feldolgozni az egészet. Nincs vele olyan nagy munka, hogy többször egy évben ne csinálhatnánk meg.

1 megjegyzés:

Vicuska írta...
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...