2012. március 26., hétfő

Rétest sütöttem!

Ez az amit sosem gondoltam volna magamról. És nem holmi bolti réteslapból, hanem az általam gyúrt (na jó, a kenyérsütőgép által) tésztából. Ez úgy kezdődött, hogy az apukám elküldte az anyukámat cukrászdába, hogy vegyen neki diós rétest. Na ott mondták neki, hogy ez az ami nincs. Apuka erre azt mondta, hogy nem gond, majd a kislánya csinál neki. Én meg jó kislányhoz méltóan elkezdtem bogarászni a neten, hogy hogyan is készül eme finomság. De ha már csinálom, akkor tényleg csináljam és ezen indíttatásból magát a rétestésztát is elkezdtem kutatni, hogy is készül. Találtam pár videót hogyan húzogatják a konyharuhán a tésztát, töltik, feltekerik és átemelik tepsire. Két éve is akartam csinálni már rétest csak akkor valami miatt meghiúsult a készítés, de akkor találtam egy általam elég könnyűnek ítélt változatot és kinyomtattam. (A gabriellakonyhaja.blogspot.com oldalon találtam anno a leírást, de mivel a blogot most már csak meghívott tagok látogathatják, nem tudom ide belinkelni.)  Kb. egy órámba tellett mire megleltem a receptet így péntek este kezdtem neki a tészta elkészítésének.

Hozzávalók (1 réteshez, kb. 90 cm hosszú):
  • 200g liszt (sima finom lisztet használtam)
  • 1/8 tk só (én egy csipetet tettem bele)
  • 105 ml víz
  • 30 ml olaj
  • 1/2 tk ecet
Kenyérsütő géppel dagasztottam meg 3 réteshez való tésztát. Mikor elkészült a ruganyos tészta, három egyenlő részre osztottam, gömbölyűre formáztam mindet, bekentem olajjal és külön tálkákba raktam a tésztákat majd lefóliáztam. Másnap reggelig a hűtőben pihentek. Állítólag minél tovább áll a tészta annál jobb.
A konyhaasztalra leterítettem egy fehér abroszt és jól beliszteztem. A tésztát egy kicsit kinyújtottam rajta, majd ökölbe vett kézzel elkezdtem körbe forgatni a levegőben miáltal nyúlt a tészta. Nem biztos, hogy érthetően írtam le, ezt leginkább ebben a videóban nézhetitek meg. A megnyúlt tésztát visszaraktam az abroszra és körben még meghúzgáltam, majd a vastag részeket levágtam. Egy kis olajat csapkodtam minden részére és a biztonság kedvéért még egy kicsi grízt is szórtam rá (nehogy elázzon a tészta).

A kihúzgált rétes tésztám
Három különböző töltelékkel készültek a rétesek.

Diós rétes töltelék hozzávalói:
  • 50 dkg darált dió
  • 30 dkg kristálycukor
  • 3 dl víz
  • 10 dkg zsemlemorzsa
  • mazsola
  • fahéj
  • citromhéj
  • 3 tojás fehérje
A diót, zsemlemorzsát, mazsolát, fahéjat és a citromhéjat összekevertem. A cukorból és a vízből szirupot főztem és ezzel forráztam le a száraz hozzávalókat. Egy csipet sóval kemény habbá vertem a tojás fehérjéket majd a kihűlt masszába óvatosan belekevertem. A kész tölteléket a tésztára halmoztam egy sorban, majd az abrosz segítségével feltekertem. Kettévágtam középen és sütőpapírral bélelt tepsire raktam át a két tésztát.


A tetejüket lekentem olajjal és 250 fokos előmelegített sütőben 20-25 perc alatt készre sütöttem.
Mikor egy kicsit hűlt felvágtam és megállapítottam, hogy a töltelék nem nagyon hiányzott belőle. Mondanom se kell, hogy apukám meg is reklamálta, hogy kevés a tészta a sütiben, de azt is hozzátette, hogy nagyon finom.

Diós rétes
Grízes meggyes rétes töltelék hozzávalói (ezt a tölteléket Eva oldalán találtam):
  • 3 dl natúr joghurt
  • 1,5 dl búzadara
  • 1,5 dl kristálycukor
  • 1 zacskó vaníliás cukor
  • 1 dl olaj
  • 1/2 zacskó sütőpor
  • 1/2 kg kimagozott, lecsöpögtetett meggy
A meggy kivételével mindent jó alaposan összekevertem. A tészta felületére kanalaztam a felét és egy ecset segítségével szétkentem a teljes felületén. (A kikevert joghurtos búzadarának a fele ki is maradt.) A tészta felére a meggyet rászórtam, majd az abrosz segítségével feltekertem. Ezt is kettévágtam, átemeltem tepsire és megkentem a tetejét olajjal. Ezt is 250 fokra előmelegített sütőben 20-25 percig sütöttem. Sütés közben egy kicsit elázott a tésztám, úgyhogy ez a változat nem lett olyan szép mint a diós, de annál finomabb. Egy a lényeg, elfogyott.

Grízes meggyes rétes
Meggyes mákos rétes töltelék hozzávalói:
  • 20 dkg darált mák
  • citromhéj
  • mazsola
  • 130 ml tej
  • 130g cukor
  • 25 dkg kimagozott, lecsepegtetett meggy
A mákot, a citromhéjat és a  mazsolát összekevertem egy tálban. A tejet felforraltam a cukorral , majd leforráztam vele a mákot. A lehűlt töltelékbe belekavartam a meggyet is. A tölteléket most elszórtan raktam a rétestészta felének a felületére, majd az abrosz segítségével feltekertem.  Ezt is kettévágtam, átemeltem tepsire és megkentem a tetejét olajjal. Ezt is 250 fokra előmelegített sütőben 20-25 percig sütöttem.

Meggyes mákos rétes
Úgy gondolom így elsőre azért elég jól vettem az akadályokat. Az biztos, hogy fogok még rétest készíteni máskor is.

UI: megleltem a neten az eredeti receptet, itt megtaláljátok!




2 megjegyzés:

Unknown írta...

Szia!
Nekem a tészta ezekkel a mennyiségekkel nyúlos és ragados lett.

Lidike írta...

Kedves Miklós!
Nem tudom mi lehet a gond, én már többször elkészítettem és sohasem volt vele problémám. Az eredeti receptet a http://gabriellakonyhaja.blogspot.hu/2009/05/meggyes-makos-es-almas-retes.html oldalon találod. Hátha Gabriella többet tud neked segíteni, ő cukrász.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...