2017. január 2., hétfő

Hőmérséklet takaró 2017 - A kezdet

Még gyerekként tanultam meg kötni és horgolni, a nagymamám még a hímzésre is rávett :) Innen már egyenes út vezetett a varrásig. Szóval gyerekkorom óta elég sokat kézimunkáztam, de az utóbbi években erre inkább a késő őszi és főleg a téli időszakban volt lehetőségem a kertezés, befőzés és a sajtozás mellett. Így gondoltam csinálok magamnak erre az évre egy mindennapos elfoglaltságot :)

Ezzel a képpel indult útjára ez a jópofa játék

Még 2015. év végén az egyik facebookos kötős csoportban robbant a bomba és végigsöpört a hőmérséklet takaró projekt. Nagyon szerettem volna már régóta készíteni egy takarót de sosem mertem belevágni mert megijesztett a tudat, hogy ez egy hatalmas munka és sosem fejezném be. De ezzel a projekttel egy kis játékosságot lehet belevinni a munkába és jobb esetben minimum egy év az elkészítési idő :) A lényege, hogy készíts egy színskálát, a hőfokokhoz rendeld hozzá a különböző színű fonalakat majd naponta horgolj vagy köss egy sort, egy blokkot vagy amilyen koncepciót elterveztél, de az adott napi hőmérsékletnek megfelelően. A legjobb az egészben, hogy ha van is egy ütős skálád de az időjárás mindent boríthat, mert ugyebár eléggé szeszélyes :)
A lányok nyitottak egy külön csoportot a takaróknak és megindult az ötletelés. Mivel ez december utolsó napjaiban bukott ki így nagyon kevés idő maradt a tervezgetésre. Én olyan típus vagyok, hogy mindent szeretek 100-szor átrágni így eldöntöttem, hogy 2016-ban csak csendes szemlélő leszek és az én évem majd 2017 lesz :) Az év folyamán pedig csodáltam a készülő darabokat.
Azt hamar eldöntöttem, hogy nem sorokat fogok horgolni mert az nekem nagyon monoton, hamar megunnám és azért elég sok időbe tellene végighorgolni. Illetve ahogy elnéztem a sorokkal egy szobányi méretű takaró jönne létre. Év elején horgoltam egy vízilovat afrika virág mintával, igaz az négytől nyolcszögig mindenféléből állt, de nagyon megtetszett a minta így ennél maradtam, a hatszög változatánál.


Ezzel a mintával egy nagyon színes takarót lehet létrehozni, mert akár négy színből is állhat egy blokk. Itt kezdődtek az első gondok, hogy miket jelöljön ez a négy rész. Azt tudtam,hogy a napi minimum és maximum hőmérséklet biztosan szerepelni fog benne, de a másik két részre több variációm volt.
Az elsőnél olyan lett volna mint a víziló esetében, vagyis az utolsó két sor azonos színű minden napnál, vagyis lett volna az egész takarónak egy alapszíne. De mivel a víziló már ilyenre sikeredett ezért ezt az ötletet hamar elvetettem, mindenképpen színesebbet szerettem volna készíteni.
A következő variáció, hogy a külső keretek havonta más színnel lennének horgolva, illetve a virág belső része pedig évszakonként lenne más színű. Itt meg arra gondoltam, hogy a hónap színei nagyon bekereteznék sávokra a takarót és elvesznének benne a hőmérsékletet jelölő színek, így ezt is elvetettem.


A lakhelyem egy kis falu ezért erre a helységre hivatalos hőmérséklet adatokat nem lehet a neten lelni, csak ahhoz közeli nagyvároshoz (amihez közigazgatásilag is tartozunk), ebből kifolyólag lett az az elgondolás, hogy a városhoz tartozó minimum és maximum hőmérséklet mellett a falu délelőtti és délutáni égképét horgolom meg színekben, vagyis ez tél esetében hó, eső, köd, felhő és napsütés. Ezek az égképek és azok színei évszakonként változnának, mert azért egy sárga napsütés eléggé rondán néz ki a kékek és lilák között, de a tavaszi és nyári színekben pedig pont az kell. És annak sincs nagy valószínűsége, hogy nyáron hó fog esni, de mondjuk jégeső már esett :D Ez az évszakonkénti változás sem olyan egyszerű, mert van naptári és csillagászati felosztás amik között kb. 20 nap eltérés van. Túl tudom én ezt bonyolítani rendesen :D


Első körben megnéztem, hogy hogyan lehet 365 db hatszöget elhelyezni, de mivel ez eggyel többel sikeredett szimmetrikusra, így az utolsóba bele fogom hímezni az évszámot, de még nem tudom, hogy milyen színű lesz az alapja. A blokkokat a bal felső sarokból indítva srégen oda-vissza fogom összevarrni. Karácsony után elmentem megvenni a fonalakat (na ez két órás kínlódás volt, de megfogadtam, hogy addig nem jövök ki a boltból míg nincs nálam egy nagy szatyorral, de szerintem fogok még hozzá venni, mert nem minden volt készleten), 2-3 fokonként felosztottam a hőmérsékletet, ezekhez hozzárendeltem egy-egy fonalat, a téli égképeket is meghatároztam és ezek is fonalat kaptak. Nem mondom, hogy az első egy-két hétben nem változtatok a színeken, mert ha nem fog tetszeni amit az időjárás produkál, biztos, hogy belenyúlok egy kicsit. A szemeim előtt lebeg egy full színes takaró gyönyörű színátmenetekkel ahogy megyünk az egyik évszakból a másikba és attól félek, hogy a végeredmény nem olyan lesz mint amit megálmodtam.

Hogy mi sül ki ebből az egészből? Remélhetőleg egy év múlva megtudjuk :D
De addig is folyamatosan hozom a képeket az aktuális állapotról...




2 megjegyzés:

Oliv Flower írta...

Tudod mennyit agyaltam a hőmérséklettakarón - hogy mi lehet!?!
A fantáziám, már egy novellát is kitett volna, de erre akkor sem gondoltam. Láttam már ilyet - és nagyon tetszik is -, de még így nem hallottam. HAJRÁ-HAJRÁ!!!!
A vizilovad pedig állati :)

Beszter írta...

Kétszer is el kellett olvasnom, mire felfogtam :) Nagyon kíváncsi vagyok a végeredményre!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...